![]() |
#1 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
:.. دنـیــای انـیـمـیـشـن ..:
سلام
اینجا به موضوعی می پردازیم که خیلیها دوستش دارند و با اون بزرگ شدند. ![]() تذکر: لطفا خارج از موضوع پست نزنید. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 7 For This Post 20 مجموع |
انیمه Anime アニメ
انیمه ( در ژاپن دقیقا به همین صورتی که در فارسی میخوانیم تلفظ میشود)، معادل ژاپنی و خلاصه شده کلمه انیمیشن Animation است. این کلمه در ژاپن بطور کلی به تمام انواع انیمیشن گفته میشود، اما در سایر نقاط جهان، کلمه انیمه یادآور انیمیشن های تولید شده در ژاپن و چند کشور آسیای جنوب شرقی از جمله کره است. کلمه انیمه در اواسط دهه 1970 رایج و مصطلح شد. تا پیش از آن، به انیمیشن در ژاپن ، کاتاکانا katakana アニメーション گفته میشد.( مثلا همانطور که در ایران ، در سالهای آغازین انیمیشن از کلمه مضحک قلمی ، بعدها جانبخشی و امروزه از کلمه پویانمایی استفاده میشود-اگر نخواهیم به کلمه کارتون که سالها و حتی امروز به اشتباه رایج بوده و هست اشاره کنیم). 原帖地址: انیمه انیمیشن مانگا کمیک تاریخچه : تاریخچه انیمه در ژاپن برمیگردد به آغاز قرن بیستم. یعنی درست همان زمانی که پیشگامان انیمیشن در فرانسه، آلمان ، امریکا و روسیه هم در حال کشف و تجربه پدیده انیمیشن بودند. نخستین انیمه ای که در ژاپن تولید شد در سال 1907 بود . این انیمیشن در واقع یک کلیپ 3 ثانیه ای بود با کاراکتر یک پسر ملوان. در دهه 1930 صنعت انیمیشن در ژاپن تبدیل به یکی از گزینه های اصلی و بسیار موفق داستانگویی در آن کشور شد. در هیچ کجای دیگر دنیا در آن زمان، انیمیشن به چنین جایگاه خاص و موفقی نرسیده بود. حتی در امریکا هم به انیمیشن به چشم کودک خردسال سینما نگاه میکردند و نه یک ژانر خاص و مقبول برای داستانگویی. دلیل این موفقیت بزرگ برای انیمیشن( انیمه) در ژاپن را میتوان در بازار محدود و بودجه نامناسب تولید فیلم زنده در ژاپن جستجو کرد. در آن کشور، نه هنرپیشه های زیبا روی چشم درشت و بلوند ( که آن روزها بر پرده سینما در تمام جهان میدرخشیدند) وجود داشتند، و نه لوکیشن های موجود در ژاپن مناسب فضای دراماتیک و عامه پسند فیلمسازی در آن روزگار بود ( فضای فیلمهای وسترن، گنگستری، موزیکال و ملودرام های آن دوران را در نظر بگیرید) و در نتیجه صنعت سینمای ژاپن در آن روزگار بسیار محدود و کوچک باقی مانده بود. نه مخاطبین داخلی اشتیاق چندانی به تماشای تولیدات ژاپنی نشان میدادند و نه اصولا در خارج از ژاپن بازاری برای آن تولیدات وجود داشت. در نتیجه هوش سرشار و ذوق فراوان ژاپنی ها چاره کار را در دنیای انیمیشن جستجو کرد. دنیای انیمه به ژاپنی ها این اجازه را میداد تا هرنوع کاراکتر و فضایی را که بخواهند ، خلق کنند. موفقیت عظیم فیلم سفیدبرفی و هفت کوتوله ( دیزنی- 1937) انیماتورهای ژاپنی را بشدت تحت تاثیر قرار داد. اوسامو تزوکا Osamu Tezuka با الهام از کاراکترها و تکنیک های دیزنی، و در راستای کاهش هزینه ها، شروع به ساده کردن و خلاصه سازی حرکات کاراکترها در انیمیشن هایش کرد. این شیوه به او اجازه میداد که در زمان محدود و معین و با بودجه اندک، انیمیشنهایش را به اتمام برساند. این شیوه به تدریج توسط سایر انیماتورهای ژاپنی هم مورد تقلید واقع شد، گسترش یافت، شکل گرفت و نهایتا تبدیل شد به یک سبک و شیوه کاملا منحصر به فرد که مشخصه عمده انیمیشن های ژاپنی بود. دهه 1970 میلادی ، سالهای خوش و پرفروغی برای صنعت مانگا ( تصویر سازی و کمیک استریپ ژاپنی) بود و همزمان بسیاری ازمانگا های موفق ژاپنی تبدیل به انیمه های موفق تر می شدند. در این میان یکی از موفق ترین هنرمندان انیمه و مانگا، تزوکابود که حالا دیگر بعنوان اسطوره مانگا شناخته میشد. کارهای او و سایر پیشگامان انیمه و مانگا، پایه های مستحکم انیمه امروز ژاپن را بنا نهادند. بعنوان مثال ژانر انیمه روباتهای غول آسا ( مچا انیمه - Mecha ) که توسط تزوکا آغاز شد، توسط گو ناگایی Go Nagai ( انیماتور و طراح مانگا) گسترش یافت و تبدیل به ژانر ابر روباتها Super robot شد . ابر روباتها نیز به نوبه خود توسط یوشیوکی تومینو Yoshiyuki Tomino به روباتهای انسان نما یا Real Robot تبدیل شدند. و انیمه های مربوط به روباتها ، در کنار دهها سبک دیگر انیمه، تا به امروز از محبوبین بی نظیری برخوردارند. مشخصات ظاهری شاید در هیچ هنری به اندازه انیمه، گستره ای از سبک و تغییرات بصری در قالب یک نام واحد ارائه نشده باشد. سبک های مختلف انیمه از هنرمندی به هنرمند دیگر و از استودیویی به استودیوی دیگر متفاوت هستند. در بعضی از انواع فیلمها و سریالهای انیمه، از گستره وسیعی از شیوه های اغراق در طراحی و متحرکسازی توامان استفاده میشود(مثل سریال FLCLکه به نام Furi Kuriو یا Fooly Coolyهم شناخته میشود) و برعکس در بسیاری دیگر از انیمه ها طراحی و متحرکسازی به شدت بسوی رئالیسم گرایش دارند ( مثل بسیاری از سریالهایی که در ایران هم به نمایش در آمده اند: رامکال- خانواده دکتر ارنست- بچه های آلپ و…). بعضی از انیمه های سالهای اخیر حتی به انقلابی در شیوه طراحی و متحرکسازی دست زده اند که بسیار با برداشتهای عمومی از پدیده انیمه متفاوت است. با این وجود بسیاری از شیوه های اجرای انیمه ، امروزه بصورت کلیشه مشترک 90% انیمه ها و یا در واقع بصورت هویت هنر انیمه در آمده اند. مثلا میتوان به نوع طراحی چشمها، موها، شیوه خاص خندیدن، گریه کردن، خجالت کشیدن و یا درد کشیدن، خطوط سرعت و استفاده از تکست ها و حروف ژاپنی برای القای صداهای مختلف اشاره کرد. نکته دیگری که انیمه را دیگر سبکهای انیمیشن متمایز میکند، استفاده زیاد از خطوط در طراحی شخصیتها و یا بک گراندهاست. خطوطی با طیف وسیعی از پهنا های مختلف و انحناها و شکستگیهای متفاوت ، جزء لاینفک چهره و اندام بسیاری از شخصیتهای انیمه هستند. این موضوع برمیگردد به شیوه خاص نگارش و خوشنویسی ژاپنی که در آن بجای مداد یا قلم فلزی ،از قلم مو و برس استفاده میشده و تاثیر مستقیمی بر تمام مظاهر فرهنگی و هنری ژاپن گذاشته است. یکی دیگر از مشخصات بارز انیمه، ریشه داشتن آن در هنر مانگا و استفاده از تصاویر مانگا در لابلای پلان هاست. مثلا لی اوت بسیاری از انیمه ها دقیقا از مانگای مربوط به همان انیمه الهام گرفته میشود و یا بسیار دیده میشود که برای شروع یک انیمه، ابتدای داستان بوسیله تصاویر مانگا روایت میشود. کاراکترها چشمهای درشت…. این بارز ترین و شناخته شده ترین مشخصه کاراکترهای انیمه و مانگاست. نخستین کسی که چشمها را در انیمه ها و مانگا هایش اینگونه طراحی کرد تزوکا بود. تزوکا که بسیار تحت تاثیر کاراکترهای امریکایی با چشمان درشت مثلبتی بوپ ( به پست مربوط به گریم نتویک مراجعه کنید) و میکی ماوس قرار گرفته بود، متوجه شد که چشمها عامل مهمی در نشان دادن انواع احساسات هستند. او نخستین کاراکتر دختر با چشمان اغراق شده و درشت را در مانگایی بنامRibbon no Kishi خلق کرد و جالب اینکه نه تنها جامعه سنتی ژاپن از این حرکت برنیاشفت و از آن به عنوان یک حرکت ضد فرهنگی یاد نکرد،بلکه این شیوه طراحی بلافاصله با اقبال عمومی روبرو شد و به مانگا های دیگر و سپس به انیمه ها راه یافت. کمی بعد تر، رنگ به کمک طراحی آمد و سایه ها، لکه های نور و طیف های مختلف رنگی، به چشمها عمق و حالت و زندگی بخشیدند. در چند سال اخیر اما، هنرمندانی مانند میازاکی Hayao Miyazaki از این شیوه طراحی روی برگردانیدند و به چشمانی کوچکتر و موهایی با رنگهای طبیعی روی آوردند. کار به جایی رسید که در بعضی از انیمه ها،چشمها منحصر به دو خط باریک و یا حتی دو نقطه مشکی شدند. شخصیتهای انیمه بعلاوه از بیشترین انعطاف پذیری و تغییرات در حالات چهره در بین تمام شخصیتهای انیمیشن برخوردارند. مثلا در انیمه هایی با تم خنده دار، زمانی که شخصیتها دچار وحشت یا حیرت میشوند، اغراق در حالات چهره به حدی است که کلا چهره شان را از حالت بشری خارج میکند و مثلا تمام صورت بوسیله یک دهان با دندانهای کلید شده پوشانیده میشود. شخصیتهای عصبانی بعضا تمام چهره، گردن و دستهایشان پوشیده از رگهای متورم میشود و اگر این شخصیت یک زن باشد، ممکن است که ناگهان چکشی را از ناکجا آباد احضار کند و به آن به سر فرد خاطی ضربه های مرگبار وارد کند. قرمز شدن های تا بناگوش به هنگام خجالت یا ابراز عشق، غش کردن های ناگهانی، درجا دویدن های پیش از فرار، خنده های توام با نشان دادن دندانها و قطرات عرق که ناگهان بر پیشانی ظاهر میشوند، همه و همه از مشخصه های شناخته شده انیمه های کلاسیک و بسیاری از انیمه های مدرن هستند. شخصیتهای غیر انسانی نیز، اعم از حیوانات معمولی، هیولاها، روباتها و موجودات تخیلی نیز گذشته از تنوع بی نظیر در شکل ظاهر و ابعاد، از تمام قوانین انیمه در بیان احساسات و تغییرات چهره پیروی میکنند. 原帖地址: انیمه انیمیشن مانگا کمیک تکنیک ها انیمه از اصول و قوانین انیمیشن کلاسیک پیروی میکند. تمام مراحل تولید یک انیمیشن کلاسیک اعم از استوری بورد، صدا،طراحی شخصیت، و بخصوص طزاحی دستی و فریم به فریم در آن رعایت میشود. اگرچه که این روزها شاهد نفوذ روز افزون کامپیوتر به دنیای انیمه نیز هستیم ، اما هنوز اغلب هنرمندان انیمه به آن به چشم یک هنر و حتی نوعی از صنایع دستی نگاه میکنند و ترجیح میدهند که 90% کار را بصورت طراحی سنتی و فریم به فریم انجام دهند. بسیاری معتقدند که انیمه نوعی از Limited Animation است. بدین معنی که طراحی و متحرکسازی انیمه به شیوه ای است که چشم را فریب دهد و تحرک شخصیتها، بیش از آنچه که واقعا است به نظر برسد. بک گراندها نیز در انیمه نقشی بیش از میزانسن صحنه دارند و اغلب به کمک حس صحنه میآیند. تکنیکهایی از قبیل تغییر فصول، تغییر رنگ ناگهانی متناسب با حال و هوای داستان، فرو ریختن و درهم شکستن بک گراند و … همه از مشخصه های انیمه و در خدمت بیان داستان و مکمل احساسات کاراکترها هستند. زاویه دوربینها، حرکات دوربینها و نورپردازی نیز از تکنیکهای شاخص انیمه هستند. استفاده از زاویه های اغراق شده، حرکان سریع یا آهسته دوربین و انتخاب نماهای سینمایی مثل کلوزآپ ها و یا لانگ شاتهای متوالی بعلاوه اغراقهایی که عضو جدایی ناپذیر هنر انیمه هستند، همه مشخص کننده انیمه و متمایز کننده آن از سایر انواع انیمیشن هستند. درپایان… آنچه که گفته شد، فقط مروری اجمالی و نگاهی گذرا به پدیده انیمه بود. شناخت این پدیده و بررسی آن حدیث مفصلی است در حد بررسی یک فرهنگ که نه در این یک صفحه کوچک میگنجد و نه در حد دانش اندک من است. سینما و انیمیشن و کمیک آرت امروز دنیا بیش از آن مدیون انیمه و مانگاست که بخواهیم با نگاهی سرسری و بعضا بخیلانه، تمام دستاوردهای این دو بخش از هنر بصری ژاپن را به چوب ( مستهجن) برانیم و حتی جستجوی نامشان رادر اینترنت مشمول ( دسترسی به سایت مورد نظر امکان پذیرنمیباشد) کنیم!!! ترجمه و گردآوری: مهبد بذرافشان منبع : wikipedia ویرایش توسط Rick : Wednesday 26 August 2009 در ساعت 16:56 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 2 For This Post 20 مجموع |
Otaku : おたく/オタク
به شخصی که خوره و عاشق انيمه هست گفته ميشود. اين شخص مانگا - انيمه - پوستر -کتاب- اسباب بازی - عروسک - لباسهای واقعيی که از طرف کمپانی سازنده ارائه ميشود و مجلاتی که در موردشان چیزی نوشته را خريداری ميکند. خب همانطور که در پستهای بالا گفته شد برای ساخت انيمه احتياج به داستان هست. اين داستانو از کجا گير ميارن؟ از مانگا. مانگا چيه؟ همون داستانهای مصور خودمون هستش. و جالبه که بدونيد انيمه هايی که محبوب ميشوند از روشون فيلم ساخته ميشود. پس خيلی چيزها به کلکسيون اوتاکو(Otaku) بايد اضافه بشه. تا اینجا با فیلم ۹ رقم کالا معرفی شد. و ميتونه چيزهای ديگری مثل : جاسوئيچی - فنجانهای عکسدار و وسايلی که در داستان وجود داشتند را اضافه کرد. فروش اصلی کمپانيهای سازنده انيمه از هميناست. برای همين ميتونند اسپانسر خيلی از کارهای هوادارانشون باشند. اين کارا چيه؟ خب معلومه ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Moderator
![]()
تاریخ عضویت: Jul 2003
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 7,381
![]() 0 For This Post 8,281 مجموع |
انیمه بزار یه چندتا نیگاه کنیم
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
![]()
تاریخ عضویت: Feb 2003
محل سکونت: NeverLand
نوشته ها: 22,651
![]() 0 For This Post 18,466 مجموع |
نه آخه خدایی کی با انیمه بزرگ شده ؟
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 1 For This Post 20 مجموع |
ما با انيمه هايی بزرگ شديم که خودمون هم نميدونستيم بهشون ميگن انيمه! حتی اسم انيميشن هم به گوشمون نخورده بود و فقط ميگفتيم کارتون.
بله کارتونهايی که دوبله و داستانهای قشنگی داشتند و تلويزيون ايران به زور نشانشون ميداد.زمانی که ايران فقط ۲تا کانال داشت و زمان کمی پخش داشتند و از همه بدتر زمان برنامه های کودک و نوجوانش خيلی کمتر و کارتون نشون دادنش که ديگه از همه بدتر. وقتی هم که عزا ميشد در کل تلويزيون تعطيل بود. شما نسل جديديا بايد بريد هزاران مرتبه خدارو شکر کنيد که همه چی دورو برتونه ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
#8 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
ليستی از انيمه های موجود
five Centimeters per Second Ah! My goddess akira animatrix basilisk Black Lagoon BLASSREITER blood+ bokusatsu tenshi dokuro chan clannad claymore cowboy bebop DEATH NOTE doujin work Ef - a tale of melodies Ef - a tale of memories elfen lied ergo proxy final fantasy the spirits within gantz ghost in the shell (1) ghost in the shell (3) (1gig) ghost in the shell (3) (2gig) green green grenadier hana yori dango hellsing high school kanon kanon2006 Kyou Kara Maou! love hina lovely complex Macademi Wasshoi! madlax mai otome metropolis midori no hibi mobile suit gundam char's counter attack mobile suit gundam seed destiny moetan Mononoke Hime my-hime myself ; yourself NaNa nausicaa of the valley of the wind now & then . Here & there ouran high school host club Robotech The Movie robotech the shadow rozen maiden samurai girl school days shakugan no shana shamanic princess Special A spice and wolf stratos4 stratos4 advance Super Dimension Fortress Macross II(Lovers, Again) The Girl Who Leapt Through Time the rose of versailles vampire hunter D vampire knight vampire miyu when they cry wonderful days برای سفارش خريد ميتونيد پی ام بزنيد. ویرایش توسط Rick : Saturday 29 August 2009 در ساعت 21:48 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Moderator
![]()
تاریخ عضویت: Feb 2003
محل سکونت: NeverLand
نوشته ها: 22,651
![]() 0 For This Post 18,466 مجموع |
آها اون جاپونیا رو میگی ؟
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Moderator
![]()
تاریخ عضویت: Jul 2003
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 7,381
![]() 0 For This Post 8,281 مجموع |
پس بگو تاپیک تبلیغات زدی که سفارش خرید بدیم؟
مدیر محترم بسرعت تاپیکو تخته کن! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
Cosplay
این کلمه یا اسم مخفف ((costume roleplay)) است که به معنی لباس بازیگران میباشد. Cosplay به کسانی می گویند که لباس شخصیتهای انیمه ، مانگا ، داستانها ، بازیها و غیره.. را می پوشند و سعی میکنند خود را شبیه آن کاراکتر کنند. در این مورد ، جشنواره های خیلی قوی در کشورهای ژاپن ، کره ، آمریکا و اروپا برگزار میشود. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 3 For This Post 20 مجموع |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
#13 |
Moderator
![]() ![]() ![]() ![]()
تاریخ عضویت: Oct 2008
محل سکونت: در راه بازگشت
نوشته ها: 1,963
![]() 0 For This Post 2,438 مجموع |
نه مثل اینکه داره جالب میشه
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
shonen
به سبکی از انیمه یا مانگا گفته میشود که برای پسران نوجوان است و دارای اکشن میباشد. نمونه : ![]() Dragon Ball Z |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
shojo
این سبک برای دختران جوان است که درام و رومانتیک میباشد. نمونه: ![]() vampire knight |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
seinen
این سبک برای پسرهای جوان است که دارای صحنه های خشن و ... میباشد. نمونه: ![]() Ghost in the Shell |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
josei
این سبک مربوط به خانمهای جوان میباشد که دارای صحنه های عاطفی و خانوادگی است. نمونه: ![]() Honey and Clover |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Jun 2009
نوشته ها: 34
![]() 0 For This Post 20 مجموع |
mecha
سبکی از انیمه است که دارای روبوتهای فضایی یا فضاپیما میباشد. نمونه : ![]() The Super Dimension Fortress Macross (همون دژفضایی خودمون) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Feb 2009
نوشته ها: 187
![]() 0 For This Post 791 مجموع |
![]() منم دنبال يه سبک خواصم که نميدونم تو کدوم ايناس! بذارين انيمه هايی که ديدم رو دونه دونه بگم بعد کمک بگيرم!
__________________
درد
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Registered User
![]()
تاریخ عضویت: Feb 2009
نوشته ها: 187
![]() 0 For This Post 791 مجموع |
samurai 7
![]() یه برداشت آزاد از ۷ سامورايی کوروساوا ، همون داستان اما با مخلوطی از ربات ها توی یه دنیای جدید! من این آنیمه رو دوست داشتم اگرچه بهترین آنیمه ای نبوده که دیدم! |
![]() |
![]() |
![]() |
ابزارهای موضوع | |
|
|